26 juni 2017

Blended bordspel Digimant wint Mediawijzer.net Challenge 2017

Digimant

In samenwerking met zorginstellingen Reik en ASVZ heeft Jouw Omgeving meegedaan aan de Mediawijzer.net Challenge 2017. Verschillende teams, bestaand uit twee of meer netwerkpartners, werden uitgedaagd om na te denken over nieuwe manieren om het gesprek tussen ouders, professionals en kinderen over media op gang te brengen. Reik, ASVZ en Jouw Omgeving bedachten Digimant, een blended bordspel met bijbehorende app, en hebben daarmee de Mediawijzer.net Challenge gewonnen!

Mediawijsheid

Mediawijsheid is momenteel een erg belangrijk en actueel onderwerp. Jongeren en kinderen moeten leren hoe zij digitale media, waaronder sociale media, op een veilige en goede manier moeten gebruiken. Voor jongeren met een licht verstandelijke beperking, een kwetsbare groep, is dit extra relevant.

Aan de teams werd gevraagd de MediaDiamant op een nieuwe manier effectief en duurzaam in te zetten. De MediaDiamant is een model die ingezet wordt om het gesprek tussen ouders, professionals en kinderen over media op gang te brengen. Mediawijzer zet dit model in ter ondersteuning en is altijd op zoek naar nieuwe manieren waarop de MediaDiamant ouders en professionals kan ondersteunen.

Digimant

Stichting Reik nodigde Jouw Omgeving uit om samen met ASVZ mee te doen. Het team bestaat Niels Bloembergen (Reik), Anke Donders-van Breugel (ASVZ) en Ilona Schoolderman en Jacco Schumacher (Jouw Omgeving).

Team Digimant

Tijdens de challenge ontwikkelde het team Digimant; een bordspel in combinatie met een mobiele app voor jongeren met een licht verstandelijke beperking. Het bordspel kan bijvoorbeeld worden ingezet op zorggroepen en het speciale onderwijs. Cliënten en begeleiders spelen samen om zo spelenderwijs het dialoog aan te gaan over mediagebruik. De spelers krijgen video’s, vragen en opdrachten om mediawijzer te worden. En natuurlijk kunnen cliënt en begeleider ook veel van elkaar leren.

De finale

Digimant maakte in de vorige ronde al grote indruk vanwege de manier waarop er over de doelgroep is nagedacht. Op dit moment zijn er nog maar weinig tot geen innovatieve tools voor kinderen en jongeren met een licht verstandelijke beperking. Tijdens de finale op 26 juni werd een prototype en business case voor de Stuurgroep van Mediawijzer.net gepresenteerd en gewonnen! De prijs is een stimuleringsbijdrage van €50.000,- euro.

« Terug naar het nieuwsoverzicht