3 augustus 2017

Vijf interactieve hulpmiddelen vernieuwd

Interactieve Hulpmiddelen Jouw Omgeving

We houden bij Jouw Omgeving van innoveren en van nieuwe dingen maken. Maar daarnaast is het ook belangrijk om bestaande hulpmiddelen steeds verder te verbeteren. Deze maand hebben we vijf van de meest gebruikte interactieve hulpmiddelen vanaf de grond opnieuw opgebouwd en in een nieuw, modern jasje gestoken. Wij vinden ze heel erg mooi geworden, bekijk hieronder de before en after shots! Behalve dat we de tools nog mooier hebben gemaakt, hebben we ook goed gekeken naar de gebruiksvriendelijkheid en hier flinke verbeteringen in aangebracht. Wil je de vernieuwde hulpmiddelen zelf van dichtbij bekijken? Ze zijn beschikbaar voor Jouw Omgeving gebruikers binnen Werkplan / Plan en in te zien via “Hulpmiddelen overzicht”. We werken nu verder aan het inbouwen van deze nieuwe versies in de bestaande protocollen, zoals Dappere Kat. 

De vijf vernieuwde hulpmiddelen zijn:

• Angstladder
• Stoplicht
• Vragenlijst
• Thermometer
• Emotiedagboek

Angstladder

De Angstladder is een hulpmiddel voor stemmingsregistratie. Door angstige situaties hiërarchisch op een ladder te plaatsen leren cliënten angsten ordenen en opsplitsen in stukjes die veel minder eng zijn. Vervolgens kan een cliënt aan de slag met oefeningen om de angst voor de enge situatie te verminderen. 


Stoplicht

Met het Stoplicht kunnen jongeren hun boze of drukke buien registeren. Daardoor leren ze wat de aanleiding is voor zo’n bui. Op den duur kunnen er patronen zichtbaar worden en kunnen oorzaken, gevolgen en oplossingen gekoppeld worden aan de buien.

Thermometer
Om de aanleiding van boze, bang en sombere gevoelens te herkennen en in te zien dat zulke gevoelens niet altijd negatief zijn, kunnen jongeren de Thermometer inzetten. 


Emotiedagboek Smileys
Smileys is een visueel hulpmiddel voor stemmingsregistratie. Het doel is om gevoelens en de aanleiding te leren kennen. Maar ook om emoties in de mimiek van anderen beter te leren herkennen. 

Vragenlijst 
Met behulp van vragenlijsten kunnen professionals vragen instellen voor een cliënt. Dit kan bijvoorbeeld bij een website, film of document.