1 februari 2019

Zorgbewegers in het land tijdens de e-healthweek

Sessie Zorgewegers tijdens de e-healthweek

Zorgbewegers waren te gast in Almere bij Oranje Huis|Blijf Groep, in Dordrecht bij Yulius en Enschede in bij InteraktContour. De groep deelnemers bestond uit zorgverleners en andere belangstellenden, geïnteresseerd in de inzet van e-health. 

Tijdens de sessies ging het over wat zorgverleners ervaren bij het omarmen van e-health. Aan de hand van onder andere de hype cycle van Gartner, volgde een gesprek over momenten van verwachting en desillusie op weg naar de doorbraak en comfortabel gebruik van e-health middelen. Aanwezigen herkenden zichzelf in deze momenten. Doordat de aanwezigen allemaal ergens anders zijn in de cyclus, leidde dit tot een mooie uitwisseling van ervaringen.

Rode draad

De rode draad in het gesprek is het gebrek aan tijd en aandacht om aangeboden e-health oplossingen te leren kennen en ervaringen hiermee op te doen. “Om mijn cliënt te overtuigen, moet ik zelf eerst weten wat de toegevoegde waarde is van het gebruik van e-health in mijn behandeling. Vaak weet ik dat niet, omdat niet voldoende kennis en ervaring heb opgedaan. Dan kan ik niet goed voorstellen om het te gebruiken”, vertelt een van de deelnemers. Anderen knikken instemmend. Er is geen onwil of weerstand tegen e-health oplossingen gebruiken, het ontbreekt simpelweg aan tijd om het je eigen te maken en goed te begrijpen hoe het in te zetten.

Meerwaarde van e-health

Myriam Limper van Zorgbewegers herkent dit: “Ik loop al een tijd rond bij organisaties om ze te helpen e-health in te zetten. Dit is een terugkerend thema. In implementatietrajecten is dit vaak een bottleneck. We geven trainingen aan zorgverleners zodat ze aan de slag kunnen, maar vaak hebben ze na zo’n training te weinig ruimte om met een toepassing te spelen om het zich eigen te maken. Onbekend maakt ook hier helaas onbemind.” 

De sleutel bij het effectief implementeren van e-health lijkt dus ruimte maken om de toepassing te leren kennen. Zo ontdekken zorgverleners de mogelijkheden en meerwaarde van e-health. Als een zorgverlener enthousiast is over inzet van e-health kan hij pas zijn cliënten overtuigen en inspireren.