Kwartaalupdate Q2 2023

In deze update vind je een vernieuwde bibliotheek, verbeteringen aan de zorgstatussen voor cliëntaccounts en verbeteringen aan onze API. Ook zijn we op de achtergrond druk bezig geweest met technische updates zodat we makkelijker en sneller kunnen doorontwikkelen.

Group 2327
Frame 2361

Vernieuwde bibliotheek

Een vernieuwde navigatie en een opgeruimde gebruikersinterface.

Frame 2383

Navigatiepositie onthouden

Heb je op een hulpmiddel geklikt in de bieb en wil je vervolgens weer terug naar de lijst met hulpmiddelen? Het was eerder zo dat je dan weer helemaal aan het begin van de lijst met hulpmiddelen terecht kwam. Dit maakte het lastig om verder door de hulpmiddelen te bladeren. Dit hebben we opgelost door:

  • Via een balk aan de onderkant van je scherm kan er in de bibliotheek door de gevonden pagina’s met hulpmiddelen gebladerd worden.
  • Zodra er tijdens het bladeren op een hulpmiddel is geklikt en je navigeert weer terug naar het hulpmiddel overzicht, dan keer je vanaf nu weer terug op de pagina waar je tijdens het bladeren gebleven was.

Frame 2382

Interface verbeteringen

Naast deze navigatie verbeteringen zijn er ook nog een aantal visuele wijzigingen doorgevoerd:

  • De bibliotheek wordt over de hele breedte van het scherm getoond.
  • De zoekbalk en sorteerknop worden nu direct boven de hulpmiddelen getoond.
  • Filters zet je aan en uit via het filtermenu aan de linkerkant en niet meer bovenaan de pagina.
  • De bibliotheek is niet langer in een lijst-weergave te bekijken en wordt standaard in de ‘tegel’ weergave getoond.
Frame 2362

Zorgstatus

Om organisaties meer mogelijkheden te geven en het gebruik van zorgstatussen makkelijker en veiliger te maken hebben we een aantal verbeteringen gerealiseerd.

Standaard zorgstatus

In sommige organisaties krijgt een cliënt niet standaard de zorgstatus ‘Aangemeld’ (wat nu de standaard is), maar worden ze pas in Jouw Omgeving toegevoegd wanneer ze ook echt zorg ontvangen. Dit betekent dat de zorgstatus direct al op ‘In zorg’ zou moeten staan aangezien je niet voor iedere nieuwe cliënt handmatig de zorgstatus naar ‘In zorg’ wilt zetten. Om dit te faciliteren kan er op een installatie een ‘standaard’ zorgstatus ingesteld worden.

De volgende statussen kunnen als ‘standaard’ ingesteld worden:

  • Aangemeld (standaard)
  • Intake
  • Wachtlijst
  • In zorg

Trigger: Groepsrelaties verbreken

‘Triggers’ zijn acties die automatisch uitgevoerd worden op het moment dat een zorgstatus wijzigt. We bieden al de mogelijkheid om de directe relaties tussen hulpverleners te verbreken wanneer de zorgstatus van een cliënt naar ‘Uit Zorg’ of naar ‘Gesloten’ gaat. Daarnaast hebben we het nu ook mogelijk gemaakt om de cliënt uit groepen te verwijderen zodra de zorgstatus naar ‘Uit Zorg’ of naar ‘Gesloten’ gezet wordt. Een overzicht van al onze zorgstatus ‘triggers’:

Van ‘In Zorg’ naar ‘Uit Zorg’
⚡️ Directe relaties tussen cliënt en hulpverlener worden verbroken
⚡️ De cliënt wordt verwijderd uit alle groepen van het type ‘Onzichtbaar’ en ‘Gebruiker kan de groep zien’.

Van ‘Uit Zorg’ naar ‘Gesloten’
⚡️ De cliënt wordt ook verwijderd uit alle groepen van het type ‘Gebruiker kan de groep en andere leden zien’.

Het veranderen van zorgstatussen vanuit een ander systeem is daarnaast onderdeel geworden van onze API! Hierover lees je hieronder meer.

Frame 2363

API verbeteringen

Om meer koppelingsmogelijkheden aan te kunnen bieden aan externe partijen hebben we onze API uitgebreid met ‘Rapportages’ en ‘Zorgstatus’. Onze API is daarnaast nog veiliger geworden.

Scoping API

We hebben de beveiliging van onze API versterkt. Na deze update is een nieuwe API token vereist, waarmee de toegang tot de API beperkt wordt tot een specifieke scope. Het is van groot belang dat je een nieuwe API token aanvraagt. Om zeker te weten dat alle gebruikers van onze API over gaan op onze nieuwe API tokens, zal deze update niet direct naar productie doorgezet worden.


Rapportage

Enkele maanden geleden hebben wij een verbetering doorgevoerd op onze rapportage module. Deze verbetering zat vooral in de voorkant van de rapportage module, waarin de behandelaar, de client of het netwerk van de client een rapportage schrijft. In de nieuwste API upgrade hebben wij echter ook het aanmaken van rapportages via onze API aangepast, waardoor dit nu nog makkelijker via andere systemen mogelijk is.


Zorgstatus

Bij Jouw Omgeving heeft iedere gebruiker een zorgpad. Elke zorgorganisatie maakt, in meer of mindere mate, gebruik van een zorgpad. Het zorgpad geeft helderheid over de stappen in het zorgproces van een organisatie. Het geeft aan welk traject een cliënt kan doorlopen binnen een organisatie.

De client kan binnen het zorgpad één van de volgende zorgstatussen hebben:

  • Aangemeld
  • Wachtlijst
  • Intake
  • In zorg
  • Uit zorg
  • Gesloten

Het wijzigen van een zorgstatus gebeurt via "Zorgstatus transities". Deze transities (figuur 1) zijn voorgedefinieerd en zorgstatussen kunnen dus via bepaalde routes aangepast worden. In de API update zit nu ook de mogelijkheid om de zorgstatus via de API aan te passen.

Frame 158 1

Figuur 1 - Zorgstatus transities

KleinMaarFijn

Klein maar fijn

Dit kwartaal zijn er naast al het grotere ontwikkelwerk ook een aantal kleine verbeteringen doorgevoerd om het werken met Jouw Omgeving fijner te maken.

Hulpverleners kunnen PDF's downloaden van pagina’s in programma’s

Hulpverleners kunnen bij hun cliënten momenteel al een PDF downloaden van een heel programma, maar dit was nog niet op een specifieke pagina mogelijk. Het is vanaf nu mogelijk om dit wel te doen als hulpverlener.


Alleen de velden die verplicht zijn worden aangegeven

In het verleden werden alle velden (in formulieren, programma’s en hulpmiddelen) die niet verplicht waren om in te vullen aangegeven met een ‘Niet verplicht’ label. Deze werking hebben we omgedraaid zodat alleen de verplichte velden nog aangegeven worden met een rode asterisk. Dit is volgens de werking van andere websites en programma’s en zorgt voor minder tekst op het scherm.

Group 2328

Waar we aan werken

Ben je benieuwd naar waar we mee bezig zijn en gaan? Via onderstaande link bekijk je dit op ons "Productboard Portal".