Lees het verhaal van Jan Geert Nutma, Manager primair proces bij Reik Lees het verhaal van André de Raad, Ervaringsdeskundige bij InteraktContour

De behandeling beklijft beter

Yvonne Molenaar    –   Cliënt bij Middin
Yvonne Molenaar

Haar automatische piloot is kapot en ze heeft last van vermoeidheid als gevolg van een herseninfarct. Yvonne Molenaar moet haar energie beter verdelen. Dankzij de behandeling van Hersenz is ze zich daarvan bewust. Haar leerproces is vergemakkelijkt doordat ze de behandeling thuis op de iPad voorbereidt en na iedere bijeenkomst een update krijgt. “Zo beklijft het beter.”

Een creatief persoon en echt een werkpaard, zo omschrijft Yvonne zichzelf voordat ze in september 2016 getroffen werd door het infarct. Na de eerste revalidatie dacht ze na drie maanden dat ze weer kon werken. Dat bleek ijdele hoop: “Om mijn werk vol te houden ging ik vrije dagen opnemen maar na acht maanden ging het echt niet meer. Het was alleen maar slapen, huilen, slapen, huilen. Mijn man heeft op de rem getrapt. Aan alle kanten zijn de gevolgen van het hersenletsel onderschat.”

Yvonne heeft last van extreme vermoeidheid, balansproblemen en is vergeetachtig. “Gisteren deed ik twee eitjes in de pan. Toen ik op het fornuis keek dacht ik: ‘wat zit er in dat pannetje’. Het gaat alleen goed als ik in bepaalde omstandigheden leef, in alle rust, zonder muziek of andere prikkels. Ik kan een uur of twee wat doen en moet dan weer rusten.”

Jouw Omgeving

Sinds juli 2018 volgt ze het behandelprogramma Hersenz waar ze leert omgaan met de veranderingen in haar leven. Twee dagen voordat Yvonne naar de groepsbehandeling gaat, logt ze in op haar account bij het online-platform Jouw Omgeving. Daar staan alle Hersenz-behandelingen op. Yvonne leest waar de eerstvolgende sessie over gaat. Lezen van een scherm gaat haar beter af dan lezen in een map omdat het op het scherm overzichtelijk in tegels en korte teksten wordt gepresenteerd en er ook filmpjes zijn.

Makkelijk voorbereiden

De volgende dag leest Yvonne de behandelstof opnieuw door en vult ze alvast oefeningen in. “Ik ben iemand die best emotioneel is. Als ik de stof tevoren lees ben ik beter voorbereid op wat in de groep besproken gaat worden. Dat zijn vaak heftige en confronterende onderwerpen. Ik wil niet de hele tijd huilen in de groep. Je mág best huilen, dat is het probleem niet, maar als je constant huilt kom je ook niet verder. Daarom vind ik het fijn me thuis voor te bereiden. Op de iPad gaat dat makkelijk.”

Yvonne pakt de tablet erbij. “Ik vind de kleuren prettig en de tekeningen niet te druk. Dat is belangrijk voor mensen met hersenletsel.” Yvonne scrolt door een behandelthema en laat zien hoe ze de oefeningen ingevuld heeft. “Op het einde verschijnt de samenvatting van wat jezelf hebt ingevuld. Dat is prettig, zeker als je vergeetachtig bent.”

Terugkoppeling

We kijken in de map ‘Updates’. Na iedere bijeenkomst stuurt de behandelaar een korte terugkoppeling over wat er die dag besproken is. “Dat is een fijn geheugensteuntje. De behandelaar rapporteert ook persoonlijke dingen, bijvoorbeeld waar je nog aan moet denken of wat juist goed ging. Alle mails kun je in het archief weer teruglezen.” Ze laat één van haar persoonlijke doelen zien: iedere dag je vaste taken doen. Ze licht dit doel toe. Het huishouden liep namelijk in het honderd. “Ik deed van alles tegelijkertijd in onlogische volgorde en maakte nooit iets af. Met mijn begeleider ben ik vaste taken op gaan schrijven. Nu heb ik dagelijks vijf vaste taken: de katten verzorgen, mezelf verzorgen, het bed opmaken, de afwas doen en met een sopje door de badkamer. Ik doe eerst mijn taken voordat ik iets anders oppak. Dat werkt.”

Meer weten?

Wilt u weten of Jouw Omgeving de beste oplossing is om vanuit uw zorginstelling of kleine praktijk professionele online hulp te bieden?

Neem contact op met Tom Nij Bijvank via 088-4500 250 of tnijbijvank@jouwomgeving.nl. Samen kunt u kijken wat de mogelijkheden zijn voor uw specifieke situatie of een afspraak maken voor een demo.

« Terug naar alle ervaringsverhalen